Adı uzun eşşektir ama eşşek gibi oynanmaması gerekir, bir çok strateji ve taktik gerektirir, çünkü önemli olan eşşeğe binmek değil eşşeği devirmek ve tek mi çift mi seçimine kadar oyunu uzatıp işi şansa bırakmamaktır.
Unutulmamalıdır; devrilmeyen eşşek yoktur, deviremiyen binici vardır. İlk olarak değinmek isterim ki kızların etekleriyle oynadıkları şey, uzaktan bu oyuna benziyor gibi gözüksede olsa olsa uzun sıpa olabilir. Bu başından sonuna kadar erkek oyunudur. Hatta takım içinde gereksiz atraksiyonlara sebebiyet vereceğinden kızların seyretmesi bile sakıncalıdır.
En güzel oyunlar 6’şarlı ekiplerde olur. Her takım kendi içinde karakteristik bireylere sahiptir. Bunlar ilk olarak zayıflar ki hep eşşeğin başını çekerler, ikinci olarak ağırlar; düştükleri yerde çok zarar bırakır ama kısa düşerler, eşşekte genelde öne yakın yerlere geçirilirler, üçüncü olarak askerler; bunlar rakibi zayıflatıp öldürücü darbe için zemin hazırlamakla görevlidirler, orta kilolu civan gibi delikanlılardan oluşurlar, son olarak da liderler; güçlü, hızlı, ağır ve çamur, onlar stratejiyi, atlama sırasını ve eşşeğin dizilişini belirlerler. Bir eşşekte liderler çoğunlukla en sonda yer alırlar ve sürekli eşşekten kafayı çıkarıp “hadi olum atlasanıza” diye karşı takıma bağırırlar. Liderlik özelliklerini tam olarak gösterirler, onlar eşşek değil binici doğmuştur. Rakiplerinin tepelerine beklemedikleri yerden binmek için gereken herşey vardır onlarda.
Rakiplerin denk olduğu durumlarda herşey lidere ve belirliyeceği taktiklere kalmıştır. Toplam ağırlık rakibi devirmeye yetmiyorsa lider yılların birikimi ile mukemmelliğe ulaşan şu tekniklere başvururur:
İlk olarak en önemlisi; uzun eşşekte yavaş atlayış diye birşey yoktur. Zamanlama, uyum ve denge hayatidir. Herkes ard arda atlamalıdır. Standart bir uzun eşşek atlayışında aynı anda havada 2 eleman olmalıdır. Bu eşşeği sarsacak, toplanmasına fırsat vermeden al aşağı edecektir. Eşşeğin genel olarak en zayıf yeri en dandik elemanların konduğu en önüdür. Normal bir atlayışla ulaşılmayacak kadar uzaktır ama imkansız değildir. Eşşeğin en ön sırasına gülle gibi düşmek için kullanılan yöntem “sıçrama tahtası” yöntemidir. Ekibin tam bir koordinasyonunu gerektiren atlayış da askerlerden biri hızla eşşeğe koşarken lider onu izler. Asker eşşeğe kısa bir mesafe kalınca hızla yere çömelir ve kaplumbağa pozisyonu alır. Ardından gelen lider onun sırtına basıp yeterli hızı ve ivmeyi kazanıp uzun mesafeler kat ederek en öne konar. Buna “V2” atlayışı da denir. Beklemediği ve en zayıf yerinden vurulan eşşek anında çökecektir. Zor bir atlayıştır ama imkansız değildir.
İkinci olarak “şaşırtma” yöntemi gelir. Amaç kaslarını tamamen kasmış, atlayışdan sonraki ani bir titreme, sarsıntı ve güç boşalmasına kendini hazırlamış eşşeğin, biyolojik saatini şaşırtmaktır. Gene ard arda iki eleman koşar, önden gelen atlamak yerine eşşekten bir eleman gibi eşşeğin arkasında yerini alır. Teyakkuzda bekleyen eşşekde bir anlık dumur olur ve hemen arkadan gelen elemanın uzun olmayan ama yüksekten gelen atlayışı ile önce sağa sonra sola yalpalanıp devrilir.
Bireysel olarak atlayış stili de önemlidir. Normal bir insan yardımsız 3 ila 4 kişiyi aşabilir. Ama bu atlayış zayıf ve dengesiz bir atlayışdır. Genelde zayıf bir atlayışda yıkılması muhtemel bölüm 6. veya 5. sıralardır. Bu sebebten ötürü strateji dışındaki uzun ve güçsüz atlayışlardan ziyade “havan” atlayışı tabir edilen kısa ama yüksekten atlayışlar tercih edilmelidir. Burda yavaşca koşulup eşşeğe ellerle vurulur ve alınan güç ile yükselip etkili bir atlayış yapılır. Bu atlayışlarda denge daha kolay sağlanır. Sağlam bir atlayışdan sonra eşşeğin yıkılması işten bile değildir.
Diğer bir strateji ise “aşırtma” dır. Bir çok taktikte olduğu gibi burada amaç rakibi beklemediği yerde ve zamanda vurmaktır. Bu stilde 4. oyuncunun atlaması ile eşşeğin yıkılması beklenir. 4. atlayıcının lider olması gereklidir. İlk olarak ağır tabir edilen eleman eşşeğin ilk boğumuna yani 5 ve altıncının kesiştiği yere sağlam bir atlayış yapar. Bu en sondaki karşı takımın liderini oldukça zorlar. Bilindiği üzere ağırlık destek noktasından ne kadar uzaksa taşınması o kadar zorlaşır. Ensesinde temiz bir 85 kilo olan liderin eli kolu bağlanacaktır. Daha sonra ilk asker atlayışını 5. nin üzerine yapar ardından gelen diğer asker ise arkadaşının üstüne yani 5. sıranın üstüne atlar. Bu andan sonra eşşek kendini tamamen kümülatif bir saldırıya hazırlar. Ama 4 olarak gelen lider uzun bir atlayışla beklenmeyen yere 5. sıranın üstünden aşarak 4 ve 3 ün arasına düşer. Bu atlayışda “kule” tabir edilen 5. sıradan güç alıp yükseklik kazanır. Atlayışın çeşitli yorumları olabilir. Liderden önce 4 kişi atlayıp arkadaki yükü artırabilir. Bunlar takım içindeki bireylerin yeteneklerine kalmıştır.
Başka bir atlayış ise “blitzkrieg” olarak anılan atlayışdır. Bu atlayışda ilk önce havadan yüksek atlayışlarla eşşeğin ön tarafına yüklenilir daha sonra da ağır toplar yıkıcı darbeyi vurur. Atlayış bir yıldırım kadar seri ve yüksekten olmalı, ağırlık ta elden geldiğince belli bir yere yığılmalıdır.
“Sarkaç” olarak tabir edilen atlayış ise advanced oyunlarda uygulanan oldukça zor bir stratejidir. Bu tam olarak bir atlayışdan ziyade eşşeğin dengesini bozmak için eşşek üzerinde yapılan kayma hareketidir. Bilindiği gibi atlayışdan sonra eşşek üzerine hareket etme oyun kuralları dışındadır. Stratejiyi komplike yapan budur. Atlayışı yapan eleman konduğu an ayağını altındaki elemanın bacağına takıp yana doğru sarkar. Bunu düşer gibi yapar. Standart atlayışda 90 derece olan duruş açısını 50-60 dereceye kadar düşürmelidir Bu şekilde yapılan bir kaç atlayış eşşeğin dengesini kalıcı olarak bozacak ve eşşeğin daha fazla efor sarfetmesini sağlayacaktır. Bundan sonra ağır hareket etmek gereklidir, her geçen saniye eşşeği daha da zorlayacaktır. Daha sonra yapılacak olan “kesme“ tabir edilen iki atlayış ile eşşek yıkılacaktır. Tabi kesme atlayışında dikkat edilmesi gereken kesiğin vuruş açısını sarkaçların olduğu yönde verebilmektir ki bu da zaten sarkaç atlayışının advanced bir atlayış olduğunu açıklar. Dikkat edilmesi gereken bir husus ise eşşeğin çöküşünün tam olarak aşşağı doğru değil yana doğru bir açı ile olacağından anlamsız yerlere takılan bacakların her iki ekibinde canını yakabilir olmasıdır. Ama dediğimiz gibi, bu bir erkek oyunudur.
Genel olarak atlayışlarda eşşeğin birleşim noktalarına atlamamak gerekir. Burada eşşek tarafından bilinçli olarak bırakılan açıklıklar ayağın yere değmesine sebep olabilir. Başka bir husus ise ayakların durumudur. Ayaklar atlayışdan sonra eşşeğin alçalacağı göz önünde bulundurulup, mümkün olduğunca kıça yakın tutulmalıdır.
Oyunun genel amacı saldırı olduğundan atlayışlar üzerinde bu kadar durduk. Ama tabiki olayın birde eşşek olunduğunda yapılması gerekenler boyutu vardır.
Eşşek konumunda yapılması gereken şeyler sınırlıdır. Rakibin nasıl atlayacağı sizin dizilişinize göre belirleneceğinden standart diziliş olan sonda lider askerler ve yastığa yakın yerlerede zayıf elemanlar yerleştirilir. Lideri eşşeğin arasında bir konuma da yerleştirebiliriz. Ama bu kesinlikle sonlarda olmalıdır. Eşşekteki elamanlar kollarını önündeki elemanın bacaklarına dolayıp daha sıkı bir örgü oluşturmalıdırlar.
En önemli husus atlayışdan sonra darbenin nasıl savruşturulacağıdır. Darbe karşısında asla gerilmiş ve sert bir yapıda durulmamalı, bacaklar dik pozisyondan ziyade dizler hafif kırık olmalıdır. Atlayışdan sonra dizler hafif yaylanıp darbeyi emmeli, şarj sona erdikten sonra güç verilip ağırlık kaldırılmalıdır. Sondaki elemanın ayakları birbirine çok yakın ve önündeki elemana yakın durmalıdır. En önemli olan darbeyi emmektir. Unutulmamalıdır ki eşşeği yıkan sadece ağırlık değil, darbenin gücüdür.