FULL MENTAL JACKET
Dr. Harford’un cıktığı yolculuktaki gerçek amaç ‘serbest giriş çıkış’ yapmak değil kanımca bayanlar ve baylar, doktoru bu yolculuğa çıkmaya iten onun kendi kendini tanımak, ‘zihinsel kalesi’nin kendisine bile kapalı olan bir odanın kapısını açmak istemesi. Yolculuğun ve olaylar zincirinin fonksiyonu burada ona gereken anahtar olmaları (SK’in 2001: A Space Odyssey’s’ndeki insan ırkını bir üst kademeye çıkaran sembolik siyah ‘monolith’ler gibi). Sizce bizler de hayatla tanımıyor muyuz kendimizi? Boşluk içerisinde bir insan kendi kendini nasıl tanıyabilir? Minik beyinlerimiz bize olaylara gerçek anlamda yaklaşmadan onları tam olarak idrak edebilme kapasitesini tanımıyor, deneyemiyoruz reaksiyonlarımızı, duygularımızı, eremedik o noktaya henüz, hayatın deneylerine ihtiyacımız var sevgili arkadaşlar. Dr. Harford Ziegler’ın evinden kendi evine döndüğünde kendi yastığının üzerindeki maskeyi gördüğü sahneye geri dönmek istiyorum. Alice, yaptığı bu hareketle kocasından açıklama bekliyor, kocasının fantezilerini, yaşadıklarını, benliğinin kısa bir süre öncesine kadar kendisinin bile ulaşamadığı noktalarını kendisiyle paylaşmasını istiyor. Bundan sonra oyuncak dükkanında aralarında geçen konuşmada Dr. Harford karısına ne yapmaları gerektiğinden emin olduğunu sorduğunda karısı ona ‘bir gece değil, bir hayatın gerçekliğinin bile bütün gerçekleri kapsamadığından emin olduğu kadar’ cevabını veriyor. Sonra da en kısa zamanda düzüşmeleri gerektiğini söylüyor. İlişkileri acılı bir şekilde de olsa daha ileri bir kademeye geçiyor; insan doğasını ve en önemlisi birbirlerinin hayallerini, insanlıklarını kabullenmiş bir durumda. (UYARILMAK HERKESİN HOŞUNA GİDER DİYEREKTEN SİZLERİ UYARAYIM, çünkü bundan sonrası sadece Kubrick meraklılarının ilgisini çekebilir.) Bazı SK meraklıları EWS, A Clockwork Orange (ACO) ve 2001 arasında kıyaslama yapıyorlar haklı olarak. Her ne kadar EWS’ta işlenen tema cinsellik de olsa ben bu filmi (her ne kadar ırksal yerine bireysel olsa da) 2001 sonlu bir ACO olarak görüyorum. Minik bir analizle bitirmek istiyorum: EWS cinselliğin, ACO ise vahşiliğin insanın doğasında var oluşunu ele alıyor. İki film de bunlar insanın elinden alındığında neler olacağını sorguluyor. EWS cinsellik (bir kendini tanıma aracı) olmadan insan psikolojisinin mantıksal temel taşlarından birinin çökeceğini, bireyin dünyaya bıraktığı kişisel ‘imza’nın özelliğinin kısmen kaybolacağını (hayallerin bile bu ‘imza’nın bir parçası olduğunu) belirtirken, ACO da vahşiliği (bir savunma mekanizması) bünyesinde artık barındıramayan bir insanın ‘acımasız toplum’ içerisinde bir böcek gibi ezileceğini savunuyor. Bitirmek istemeyenleri de galapagosun.ini@virgin.net adresine davet ediyorum.
Puan: 9